Srí Lanka - Cestopisy

Sri Lanka 2013 - plán cesty a náklady

V přiložené fotogalerii najdete popis cesty a náklady.

Nejsem spisovatel a proto raději než psaní cestopisu, přikládám informace z naší cesty po Sri Lance, které můžou být inspirací a zdrojem informací pro plánování podobné cesty.

Cestovali jsme ve skupině 8 lidí (4 páry). Ubytování jsme volili ve střední kategorii. Jelikož nás bylo docela hodně a měli jsme obavu z toho, že nemusíme sehnat na místě potřebný počet pokojů v jednom penzionu, většinu noclehů jsme si bookovali předem (1xAgoda, 1xBooking.com, zbytek mailem na příslušný penzion). Taktéž předem jsme si domluvili pronájem mini vanu ( www.vanhiresrilanka.com, ale našli jsme je na www.lankaholidays.com, kde je spousta nabídek i na menší auta ). Osobně bych si již jinak než s řidičem auto nepůjčil (když je to za ty prachy) - místní řidič si vždycky všechno najde, poptá se, zařídí a vy se nestresujete dopravou, hledáním (poptá se místních na cestu) a případnými poruchami (měli jsme defekt) a to už nemluvím o možnosti nabourat či odřít auto, a vy jenom pozorujete okolí, fotíte, čtete si průvodce, případně schrupnete. Řidič vás v ničem neomezuje, počká kde chcete, je k dispozici 24h denně a spoustu věcí zařídí, pokud chcete (například ví, kde je nejlépe zaparkovat apod.), pokud nechce, ani nevíte, že tam je. Některá místa bychom bez něho hledali dost těžko. Jednou nás stavěli policajti za rychlost. Vybavil to za 300 LKR. Nevím, kolik by skásli nás cizince, ale vzhledem k šíleně rozdílným cenám pro místní a turisty, si to umím představit. Vřele doporučují.
Letenky z Prahy přes Dubaj s Emirates jsme kupovali přes Studentagency.

A těď k samotné cestě.
Na letišti v Colombu nás čekal řidič s mini vanem pro 12 osob (Toyota, klima, tonovaná skla). Domluvili jsme si to mailem - pronájem mini vanu s řidičem na 10 dní za 700 USD (dali jsme mu nakonec 800 USD, 100 USD jako dýško, proto že nikdy nebylo nic problémem a fakt se hodně snažil), v ceně bylo vše, limit 1200km (najeli jsme 1140km).
Po příletu nás odvezl do Negomba, kde jsme zůstali na jednu noc. Nečekali jsme žádné zázraky, chtěli jsme si jenom odpočinout, ale docela mile jsem byl překvapen-nebyla to žádná hrůza, jak se někdy o této oblasti píše. Nevím, jestli to takto vypadá všude v okolí Negomba, ale u hotelu Maple Leaf, kde jsme se ubytovali, byla přes cestu vcelku pěkná pláž a malý plážový bar se studeným pivem a prvním curry, kde jsme si ve stínu palem na lehátkách zdarma hezky schrupli. K obchodům a barům (na večeři)je to 5-10 minut procházkou. Na 1-2 dny na aklimatizaci je to OK.
Druhý den jsme vyrazili na okruh po SL - Kandy, Dambula, Sigiriya, Polonnaruwa, Kalkudah (tady jsme si dali 2 dny odpočinek), Ella, Haputale, Horton Planes, Udawalave a s řidčem jsme se rozloučili v Tangalle, kde jsme zůstali 3 noci. Na další 3 noci jsme se přesunuli do Mirissy a poslední den jsme se zastávkou v Galle dojeli na letiště.

Stručně ještě popíšu mé pocity, co se mi líbilo více a co méně a všeobecné postřehy.

Botanická zahrada u Kandy - hezké, procházka i s piknikem cca. 1,5-2h. Doporučuji si vzít něco k pití a snědku a dát si odpočinek pod palmama. Pozor ale na opice - během chvilky vám čmajznou svačinu (v tom lepším případě) anebo tašku s foťákem (v tom horším). Místní mají u deky vždy klacek, kterého se opice bojí. Tak že, buď klacek při ruce anebo sednout blízko místních.

Kandy - drahé vstupné do chrámu, docela hodně lidí, ale je potřeba to vidět. Kandyjské tance - OK, zajímavé, ale zase nečekejte nic světoborného.
Penzion Madugalle - bez řidiče bychom asi našli těžko, i když je hned u hlavní cesty, není nijak označen, na dveřích je pouze číslo baráku. Skromné ale milé, malá pavlač kam vám domácí donese studené pivo, blízko trati vlaku, tak že 2-3x za noc projede vlak, což vás probudí. Objednali jsme si u domácí i večeři (samozřejmě curry), po návštěvě chrámu přišla vhod. K chrámu a jezeru je to 10 min.procházkou. Na 1 noc OK.

Zahrada koření (Spice garden)- mezi Matale a Dambulou je jich spousta. Chtěli jsme si udělat krátkou zastávku, ale nakonnec jsme tam zůstali asi 1,5h. Bylo to velice zajímavé - ukázky rostlin, plodů, mastiček, ochutnávky, dokonce krátká masáž… Vstupné jsme neplatili, pouze na závěr je vhodné si v obchůdku koupit nějakou tu mastičku. Byli jsme fakt mile překvapení. Ještě, že jsme se tam zastavili.
Mrzí mě, že jsme ještě nezašli do nějaké výrobny batiky, kterých tam je také pár a prý to je také velice zajímavé. My jsme už ale neměli čas, jelikož jsme měli hlavní zastávku mít v Dambule a pak ještě zdolat Sigiriyi.

Dambula - skalní chrámy - měla to být ta nejdůležitější zastávka dne, ale po pravdě mě docela zklamala. Je to hezké, to ano, ale zdá se mi, že z toho dělají div světa - vstupné od minulého vydání Lonely Planet 2012, zvedli zase o 300 LKR (z 1200 na 1500 LKR). Celé vám to zabere tak 1h, max. 1,5 h (pokud nejste Budhisté). Je to ale zase památka, kterou je potřeba povinně navštívit. Pokud si od toho nebudete slibovat bůh ví co, bude se vám to líbit.

Sigiriya - ke skále jsme dorazili až někdy kolem 16h a bál jsem se, že to všechno nestihneme. Opak byl pravdou. I když to ze spoda vypadá, že tam polezete půl dne, na vrcholu jsme byli asi za 30 minut a to jsme nijak nesprintovali a náš věkový průměr byl těsně pod 50 let. Na vrchu asi 20-30 minut, cesta dolů zhruba 20 minut. Za 1,5 hodiny to zvládnete v totální pohodě. Doporučuji tam jít až kolem té 16 hodiny - není už takové vedro a je minimum turistů. Vstupné je sice pálka (30USD), ale v tomto případě mě to až tak nemrzelo. V ceně lístku je i návštěva muzea - tam fakt nechoďte, je to totální ztráta času. Mají tam tak 5 exponátů a nechápete vůbec vo co gou - vypadá to jako nedostavěné obchodní centrum a je to fakt k smíchu.
Hotel Eden - průměr, vybydlený, každý pokoj má své mouchy, tak že je to loterie. po návratu ze skály přišla vhod noční koupel v bazénu. Na 1 noc se to dá přežít. Pokud vás ale nebude taková tlupa jak nás, pohledejte možná něco levnějšího v okolí.

Polonnaruwa - mě se líbila hodně. Pokud nejste zrovna archeologický nadšenec, zabere vám to tak půl dne. Pak už máte stejně těch ruin, chrámů a budhů plné kecky. Vstupné 25 USD platí do všech památek.

Kalkudah - tuto destinaci jsme zvolili, abychom si udělali volno u moře. Všude píšou, že je tam pohoda, málo lidí (to je pravda) a v Lonely planet dokonce tvrdí „nádherné pláže“. S tímto tvrzením bych opravdu nesouhlasil. Pláže nejsou úplně špatné, ale do nádherných mají hooodně daleko. Řekl bych, že obyčejná pláž, bez lidí, bez resortů (jenom jeden, ale nebyla tam ani noha) ale ničim zajímavá - bez lemujících palem, na koncích hromady odpadků. Ve srovnání s plážemi v okolí Tangally o 90% horší. V březnu tam je monzun, tak že nám každou chvilku sprchlo, což ale moc nevadilo, proto že bylo stále kolem 35 st.
Ubytování byl ale luxus - doporučuji.
Na večer jsme zajeli do Baticaloa - byli jsme tam jediní turisti. Hodně to už připomíná Indii - takový tan indický binec, chaos, děravé cesty, psi, krávy ale exotika jak má být :-) Je tam sídlo Unicef a kousek od nich je kavárna - vyčetli jsme to v Lonely Planet, a jelikož už jsme měli absťák na preso, tak jsme se tam vydali. Vůbec jsem nechápal, že v takovém místě můžou mít preso. Ale bylo !!!

Cesta z východního pobřeží (Kalkudah) do Ella byla hrozná. Jeli jsme to skoro celý den, asi od 9h do 15 hodin skoro bez zastávky. Z tohoto důvodu si myslím, že jet na východní pobřeží není nejvhodnější varianta. Tam je to z Polonnaruwy kousek, ale pak zpět do hor, to je úmorné. Dnes bych to už asi oželel a ušetřené dny bych raději strávil v horách anebo na jihu u moře.

Ella - tam se mi líbilo hodně. Procházky, túry, prohlídka továrny na čaj, příjemné klima. Velké množství restaurací s konečně jiným výběrem než jenom curry. Doporučuji 2 noci.
Ubytování v Dream Cafe nemá chybu - obrovský pokoj s dřevěnou podlahou, obrovskou koupelnou, v centru městečka, dobrá restaurace. Doporučuji.

Cesta vlakem z Ella do Haputale. Původně jsme chtěli jet do Nuwara Eliya a zůstat tam 2 noci a udělat si výlet na Hortons Planes a pokračovat do Udawalave na safari. Nějak jsme ale nemohli sehnat žádné kloudné a cenově rozumné ubytování v NE a tak jsme se rozhodli jet do Haputale - na Horton je to zhruba stejně daleko a budeme to mít blíž do Udawalave. Na Tripadvisoru jsme našli dobré recenze na Amarasingha GH a recepční z Dream Cofe nám tam zavolal, měli volno, tak bylo rozhodnuto.
Auto jsme poslali po silnici. Cesta vlakem - pohodlná, kupte si 2 třídu, je 10x levnější než observatory a není v tom vlastně vůbec rozdíl. Dokonce jsme byli trošku zklamaní, jelikož to bylo možná lepší než ve 2 tříde ČD. Výhledy jsou super.

Haputale - městečko v horách, minimum turistů = minimum stravovacích možností = jste odkázaní na curry v penzionu, 2 dny se to dá přežít.
Ubytování - Amarasingha GH - dá se. Skromné ale čisté, levné.

Horton Planes -hezká nenáročná procházka po rovině ve 2000m, Srázy, výhledy (konec světa), vodopády. Musíte jít brzy ráno, nejlépe v 7 hodin. V 10 hodin příjde mlha a nic neuvidíte. Obejít to zabere klidným tempem se zastákama na jidlo a pití (vemte si sebou) tak 2-3h. Doporučuji

Udawalave - hezké, spousta slonu a jiné zvěře. Bylo velké vedro, nezapomeňte vodu a čepici. Trvá to tak 1 - 1,5h. S přesunem z městečka, kde vás nalodí na džíp a zpět o hodinu déle.

Tangalla - město nic moc, chaos, je tam bankomat. Doporučuji pláž Goyambokka asi 5 km od města směrem na Galle. V okolí je i několik dalších úžasných pláží lemovaných palmami, kam dojdete během pár minut pěšky. Na nejbližší pláži jsou 2 bambusové bary s pivem, nealkem a gril.rybama, lehátka se slůnečníkem zdrama. Na ostatních je jenom 1 luxusní resort, jinak totálně prázdno.
Ubytování v Green Cabanas (v přehledu mám mylně uvedeno Goyambokka GH, kde už ale neměli volno) - skromné, čisté, jenom ventilátor, ale dalo se přežít. Při ubytování si vyzkoušejte postel ! My měli ve 2 pokojích ze 4 otřesně vrzající postele, kde se při každém sebemenším pohybu člověk vzbudil. Tak, že pokud si pohlídate postel, je to OK. Na pláž 2 minuty. Hned vedle je ještě Goyambokka GH (tam jsme původně chtěli, vypadá trošku lépe) a Palm Paradise, který je hned u pláže, ale je docela drahy na to co nabízí (namá dobré recenze). Z Green Cabanas anebo Goyambokka GH je to na pláž 80 metrů.

Do Mirissy jsme se přesunuli minivanem, který jsme si objednali na pláži od prodejce výletů. I s dýškem vyšel cca. na 100Kč/os.

Mirissa - hezké, oproti Tangalle více turistů, ale pořád je to v pohodě, komerčnější=více barů, restaurací. Větší vlny.
Ubytování - Palm Villa - hodně příjemné, klima, dobré snídaně servirované hned před bungalovem, 5 metrů od moře pod palmami, v sousední zátoce kde jsou menší vlny. Hlavní zátoka s velkými vlnami a se všemi restauracemi je za rohem (2 minuty chůze po pláži). Pár lehátek v udržované zahradě. Je sice dražší, ale opravdu kvalitní. Lze platit kartou ale přiúčtují 3% (v Mirisse není bankomat). Doporučuji

Pro přesun na letiště jsme si objednali na recepci znovu minivan - odjezd z hotelu v 15h (ve 12h jsme museli vyklidit pokoje, ale nebyl problém nechat kufry na recepci a jit ještě na pláž). V Galle jsme byli asi za hodinu a prohlédli jsme si město - pevnost - hezké. Dali jsme večeři a odjížděli před 21 hodinou. Po dálnici jsme byli na letišti kolem půlnoci. Cena zhruba 200 Kč/os.

Závěrem bych konstatoval, že SL je hezká, každý si najde něco zajímavého. Mě se nejvíce líbily hory i když nejsem žádný turista a pláže u Tangally, kde je úžasný klid a nenarazili jsme snad na jediného otravného „naháněče“, o kterých někteří píšou, že jich tam je hodně a jsou nepříjemní. Trošku znepokojující je, že všechno zdražují a to ve velice rychlém tempu. Ceny, které uvádí Lonely Planet 2012 za ubytování jsou již zase o 10 i více procent vyšší. Obávám se, že takovým tempem se za nedlouho stanou drahou destinací a těžko se této nálepky pak budou zbavovat. A jelikož se do asie jezdí hlavně z toho důvodu, že je tam hezky, teplo a levně, budou se přesouvat turisti tam, kde to je levnější.V asii je pěkně skoro všude a SL není určitě o 100% hezčí než jiné země. Ano, v Thajsku se zdražuje taky, ale za těch 20 let rozvoje turismu si to s vybudovanou infrastrukturou můžou dovolit. Ale stále je Thajsko na srovnatelných, ne li levnějších cenách než SL.
Tak že doporučuji SL navštívit co nejrychleji, dokud to ještě má smysl.

Přeji hezkou cestu !

V přiloženém rozpočtu jsou veškeré náklady, včetně parkování na letišti, benzínu z OV do Prahy atd.